اویونیک هواپیما , Aircraft avionics

اویونیک و تعمیر و نگهداری هواپیما

اویونیک هواپیما , Aircraft avionics

اویونیک و تعمیر و نگهداری هواپیما

گواهینامه E&E

علیرضا خراسانی | جمعه, ۱۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۵ ق.ظ | ۰ نظر

این گواهینامه ها شامل گواهینامه های پایه مکانیک،اویونیک و ریتینگ های تایپ مربوطه می باشند.

گواهینامه های پایه فنی: A/C MAINTENANCE BASIC LICENCE

این نوع گواهینامه شامل پایه مکانیک(بدنه هواپیما و موتور هواپیما) و اویونیک(الکتریک هواپیما و الکترونیک هواپیما) می باشد.



الف- شرایط صدور گواهینامه:



1- موفقیت در آزمون کتبی

2- موفقیت در مصاحبه علمی حضوری

3- داشتن تجربه کاری لازم

4- صلاحیت پزشکی


 جهت اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه فرمایید
1- آزمون کتبی



a. حداقل سن 21 سال تمام

b. دارا بودن یکی از شرایط زیر



الف- دارا بودن دیپلم در یکی از رشته های مورد قبول (مندرج در تبصره 3 همین بخش) و گذراندن موفقیت آمیز دوره بلند مدت آموزشی مورد تائید و بر اساس سیلابسهای مصوب (مندرج در ضمیمه 4 در سایت سازمان) در کی از مؤسسات آموزشی هواپیمائی مورد تائید این دفتر بر حسب مورد (آموزش حداقل در رده 2 یا LEVEL II ارائه شده باشد) آموزش رده های مختلف در تبصره های ذیل همین بخش توضیح داده شده است.



ب- دارا بودن مدرک کاردانی یا بالاتر مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری در رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما برای گواهینامه ها موتور و بدنه و یا اویونیک (AVIONICS) برای گواهینامه های الکتریک و الکترونیک.



ج- دارا بودن مدرک فوق دیپلم و یا بالاتر در سایر رشته های هواپیمایی مانند هوا-فضا و گذراندن دوره آموزشی مورد تائید حداقل به مدت 300 ساعت برای بدنه و 150 ساعت برای موتور و رشته الکترونیک هواپیمائی حداقل به مدت 300 ساعت در زمینه پایه اویونیک (100 ساعت در زمینه الکتریک برای متقاضیان پایه الکتریک و 200 ساعت در زمینه الکترونیک و آلات دقیق برای متقاضیان پایه الکترونیک)



تبصره: دارندگان مدارک بند ج در صورتیکه کسب تجربه در یکی از شرکتهای هواپیما به مدت حداقل دو سال در زمینه مربوط و ارائه فرم ثبت نام و با تائید شرکت فوق بدون گذراندن دوره های مذکور مجاز به شرکت در آزمون مربوطه خواهند بود.



د- داشتن حداقل 6 سال تجربه کاری و گذراندن دوره آموزشی مورد تائید حداقل به مدت 400 ساعت برای بدنه هواپیما و مدت 200 ساعت برای موتور هواپیما و 400 ساعت برای اویونیک برای دارندگان دیپلم (در صورت دارا بودن مدرک فوق دیپلم و یا بالاتر در یکی از رشته های وابسته به غیر از رشته های مذکور در بندهای (ب) و (ج) علاوه بر آموزشهای مذکور تجربه کاری برای اولین گواهینامه 3 سال کافی خواهد بود و برای گواهینامه های بعدی مدت تجربه به نصف تقلیل می یابد.)



تبصره1: به منظور افزایش راندمان نیروی انسانی متخصص صنعت در راستای بکارگیری افراد آموزش دیده اجرای بند د فوق تا پایان سال 1384معتبر بوده و از 1/1/1385 صرفاً حائزین شرایط بندهای الف،ب و ج مجاز به شرکت در آزمونهای پایه مربوطه خواهند بود.



تبصره2: آموزشهای مذکور، در بندهای ج و د فوق باید حداقل در رده 2 (level ii) برگزار گردد.



تبصره3: برای داوطلبان مذکور در بند د صرفاً دیپلم در رشته های ریاضی، علوم تجربی ، مکانیک، برق ، الکترونیک و کامپیوتر قابل قبول خواهد بود.



تبصره 4: کلیه افراد مشمول بند الف فوق و فارغ التحصیلان کارشناسی مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما همچنین مجازند تا در آزمون پایه الکترونیک هواپیما شرکت نمایند. دارندگان مدرک کاردانی تعمیر و نگهداری هواپیما در صورتی مجازند در آزمون پایه الکتریک شرکت کنند که دوره تکمیلی مربوطه به سیستمهای الکتریکی و الکترونیکی ( بر اساس سیلابس مصوب این دفتر) را گذرانده باشند.



تبصره 5: رده های مختلف آموزشی به ترتیب زیر تقسیم بندی و ارزیابی می گردند:



I- آموزشهای رده یک LEVEL I: آشنائی با اصول کلی اجزاء یک موضوع مد نظر می باشد. پس از اتمام این آموزش دانشجو باید با اصول کلی موضوع آشنا شده و بتواند در رابطه با اصول کلی موضوع توضیح دهد.



II- آموزشهای رده 2 یا LEVEL II: دانش عمومی مربوطه به موضوع از نظر تئوری و عملی به دانشجو ارائه می گردد به نحوی که دانشجو بتواند مطالب ارائه شده را به کار گیرد پس از فارغ التحصیلی دانشجو باید قادر باشد تا اصول تئوری موضوع را بفهمد، با ارائه مثال موضوع را توضیح دهد، فرمولهای فیزیکی و ریاضی مربوطه را به کار گیرد، نقشه ها و طرحهای مربوط به موضوع را تحلیل کند و دانش خود را جهت انجام کارهای عملی بر اساس دستورالعملهای مربوط بکار گیرد.



III- آموزشهای رده 3 یا LEVEL III: اطلاعات مفصل و مشروح از نظر تئوری و عملی مربوط به موضوع ارائه می گردد توانائی بکارگیری همزمان و اجزاء مختلف مربوط به موضوع را به صورت منطقی در دانشجو ایجاد می شود.



پس از فارغ التحصیلی دانشجو باید قادر باشد تئوری موضوع را به طور کامل درک نموده و در رابطه با دیگر موضوعات آنرا تحلیل کند، توضیحات مفصل راجع به اصول موضوع با ارائه مثال ارائه نماید، فرمولهای ریاضی و فیزیکی مربوط به موضوع را بکار گیرد، نقشه ها و طرحهای مربوط به موضوع را تعبیر و تفسیر و بکار گرفته و اصلاحات مورد نیاز احتمالی را انجام دهد.




2- موفقیت در مصاحبه علمی – حضوری: پذیرفته شدگان آزمون کتبی لازم است تا در مصاحبه حضوری مربوط به موضوع که حداکثر تا یک ماه بعد از اعلام نتایج آزمون در محل استاندارد پرواز ( دفتر گواهینامه ، امتحانات و امور پزشکی) برگزار می گردد موفقیت کسب نمایند و در صورت عدم موفقیت قبولی آزمون کتبی نیز کان لم یکن خواهد گردید. این مصاحبه صرفاً یکبار برای هر داوطلب در ساعت و تاریخ اعلامی برگزار خواهد گردید.



3- داشتن تجربه کاری: این موضوع صرفاً در رابطه با بند د بخش 2-1 مصداق دارد. تائید این تجربه به وسیله گواهی شرکت مربوطه و بررسی و تائید کارشناسان ذیربط دفتر گواهینامه، امتحانات و امور پزشکی انجام گیرد.



4- صلاحیت پزشکی: متقاضی باید تحت ارزیابی پزشکی از نوع کلاس خاص رده (special class "A") برای متقاضیان مکانیک و کلاس خاص رده "E" (special class "E") برای متقاضیان اویونیک قرار گرفته و احراز صلاحیت نماید.



تبصره 1: شرایط احراز صلاحیت در ارزیابی پزشکی کلاس های مذکور در ضمیمه شماره 1 در سایت سازمان درج گردیده است.



تبصره2: در صورت معتبر بودن صلاحیت پزشکی قبلی، متقاضی به ارزیابی پزشکی مجدد قبل از انقضاء اعتبار پزشکی قبلی نیاز ندارد.



ب- اختیارات: 



۱ـ دارندگان گواهینامه های پایه صرفاً مجازند تا جهت کسب تجربه مورد نیاز به منظور شرکت در آزمونهای تایپ فنی مربوطه و تحت نظارت مسئولین ذیربط در صنعت اشتغال یابند. ضمناً این افراد اجازه صدور مجوز ترخیص (REALEASE TO SERVICE) برای هواپیما به طور کلی و یا قطعات مربوط به آن را ندارند.



۲ـ در صورت احراز شرایط جهت دریافت گواهینامه از نوع(D) (CATEGORY D) می تواند بر اساس اختیارات آن انجام وظیفه نماید. شرایط دریافت این گواهینامه در بخش بعدی (مجوز تایپ فنی) توضیح داده شده است.



منبع : سایت سازمان هواپیمایی کشوری...   www.cao.ir 

  • علیرضا خراسانی

گواهینامه B2

گواهینامه E&E

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.