اویونیک هواپیما , Aircraft avionics

اویونیک و تعمیر و نگهداری هواپیما

اویونیک هواپیما , Aircraft avionics

اویونیک و تعمیر و نگهداری هواپیما

(Precision approach path Indicator (PAPI

علیرضا خراسانی | سه شنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۱۸ ب.ظ | ۰ نظر
نشان دهنده دقیق مسیر تقرب هواپیما (Precision approach path Indicator (PAPI

چراغ نشان دهنده دقیق مسیر تقرب (PAPI) در صنعت هوانوردی یک سیستم روشنایی کمک بصری (visual aid) می باشد که در کنار ابتدایی باند فرودگاه نصب می شود و اطلاعات و راهنمایی را برای کمک به خلبان در مورد پیدا کردن مسیر دقیق و مداوم در بعد عمودی برای نشستن روی باند پروازی را مشخص می کند. 

این چراغ ها بصورت دو یا چهار چراغ در یک ردیف و با فاصله یکسان( multi-lamp (or paired single lamp که معمولا" در سمت چب باند پروازی (runway ) در راستای خط مرکزی باند بفاصله 15 متر از لبه کناری باند و 300 متری ابتدای باند ( Threshold ) نصب می شوند و فاصله هر یک از چراغها از هم 9 متر می باشد و موقعیت هواپیما ی در حال فرود را روی شیب فرود (glide slope ) بصورت بصری به خلبان نشان می دهد. 

هر کدام از چراغ ها بدو رنگ قرمز و سفید با توجه شیب فرود پرواز دیده می شود اگر هواپیما درست بر روی شیب و یا نزدیک شیب فرود ILS قرار گرفته باشد دو چراغ قرمز نزدیک به باند و دو چراغ دورتر از باند سفید دیده خواهد شد واگر پرواز زیر شیب اسمی قرار گرفته باشد چراغ ها سمت نزدیک باند بیشتر به رنگ قرمز و اگر بالای شیب اسمی قرار گرفته باشد چراغ ها بیشتر به رنگ سفید دیده خواهد شد و خلبان با استفاده از راهنمایی این چراغ ها بصورت بصری می تواند هواپیما را درشیب مناسب پرواز تنظیم و فرود آورد. 

زوایه پخش چراغ های PAPI نسبت به شیب اسمی دستگاه ILS اگر مثلا 3 درجه باشد با اختلاف زاویه 20 دقیقه چراغها تنظیم می شوند. 

این چراغ در روز از فاصله 5 مایلی و در شب از فاصله 20 مایلی قابل مشاهده است و باید به صورت تمام وقت ( مطابق با ساعت عملیاتی فرودگاه ) روشن باشند. 

سیستم قدیم این نوع چراغ ها بنام Visual Approach Slope Indicator (VASI) از سال 1995 از ضمایم (انکس 14 ) ایکائو حذف شده است. 

منابع : 

1- سایت اینترنتی ویکیپدیا مطلب مربوط به Precision approach path Indicator) PAPI) تصحیح شده در مورخه 29 May 2012 . 

2- انکس 14 ایکائو بخش فرودگاه Annex 14 — Aerodromes 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.